Veelgestelde vragen
Op welke manieren kan ik Acta Zorg bereiken?
Acta Zorg is te bereiken via:
- Mail: info@actazorg.nl
- Telefoon: 0111 218044
Hoe vraag ik wijkverpleging aan?
U vult het contactformulier in via onze website: actazorg.nl/contact, u belt met 0111218044 of u mail info@actazorg.nl. U vermeldt wat u nodig heeft en wanneer dat nodig is. Wij nemen binnen 24 uur contact met u op als de zorg snel ingezet moet worden. Anders duurt het maximaal twee werkdagen. Onze wijkverpleegkundige komt vervolgens bij u thuis om gezamenlijk de beste verzorging en verpleging te bespreken (intakegesprek). Met spoed zorg nodig? Bel met telefoonnummer 0111218044 (24/7 bereikbaar)
Ik lig in het ziekenhuis en wil thuiszorg van Acta Zorg ontvangen. Kan ik mijn voorkeur aangeven?
In het ziekenhuis is de transferverpleegkundige verantwoordelijk voor het regelen van nazorg als u naar huis gaat. Vraag een gesprek aan met de transferverpleegkundige of maak bekend bij het zorgpersoneel dat u al zorg van Acta Zorg ontvangt of wenst te ontvangen als u naar huis mag.
Wat wordt er besproken tijdens de intake?
Binnen vijf werkdagen na uw zorgaanvraag komt de wijkverpleegkundige bij u langs om uw zorgbehoefte met u en uw familie te bespreken. Onderwerpen die aan de orde komen zijn: uw persoonlijke situatie, welke zorg u nodig heeft, wat uw zorgwensen zijn en eventuele hulp die u van anderen krijgt. Ook hebben we het over zelfredzaamheid. Op basis van de uitkomsten van het gesprek krijgt u een indicatie voor de zorg die u nodig heeft.
Wat kost wijkverpleging van Acta Zorg?
Acta Zorg heeft met Zilveren Kruis en DSW een contract. De labels Christelijke zorgverzekeraar, FBTO, Interpolis, Achmea en De Friesland vallen onder Zilveren Kruis. De labels Stad Holland, In Twente en SZVK vallen onder DSW, dus vallen ook onder het contract. Als u bij Zilveren Kruis verzekerd bent, wordt uw zorg volledig vergoed door uw zorgverzekering. Met overige aanbieders is Acta Zorg nog in onderhandeling. Dat betekent dat gemiddeld 70% van uw zorgbehoefte wordt vergoed. Het overige stuk brengen we niet bij u in rekening.
Kan de zorg op mijn wenstijd worden geboden?
Acta Zorg streeft er naar om met u afspraken te maken over de beschikbare tijd, daarbij rekening houdend met uw wensen en wat medisch verantwoord is. Tegelijkertijd bieden we zorg aan zo’n 100 cliënten en kan niet iedereen op hetzelfde tijdstip worden geholpen. Daarom geven we u een tijdsindicatie van 2 uur. Binnen die tijd wordt 95% van de tijd de zorg geboden zoals afgesproken.
Ik krijg al zorg van Acta Zorg. Hoe laat komt de zorgverlener?
Als de wenstijd met u is afgesproken, streven wij er naar om binnen die tijd de zorg te leveren. Het kan zijn dat het uitloopt, omdat een cliënt die vóór u aan de beurt was, onverwachts meer zorg nodig had. Denk aan iemand die is gevallen of onverwachts medische klachten krijgt. We bellen u op als het lukt, zodat u op de hoogte bent van de uitgestelde zorg. Verder kunt u zelf inloggen bij Caren en in de agenda ziet u staan wie u op welk tijdstip kunt verwachten. Vraag een Caren inlogcode aan via de zorgverlener die bij u komt of via de mail: info@actazorg.nl
Biedt Acta Zorg aan iedereen zorg?
Om de kwaliteit van zorg en de veiligheid van u en onze medewerkers te waarborgen, heeft Acta Zorg uitsluitingscriteria opgesteld. Een samenvatting daarvan is:
- wij bieden geen zorg aan personen onder de 18 jaar.
- Wij bieden geen onvrijwillige zorg aan personen
- Wij bieden geen zorg aan personen die agressief zijn naar zichzelf en/of onze medewerkers.
- Wij bieden geen zorg aan personen met psychiatrische problematiek waarbij de psychiatrische problematiek de boventoon voert zonder dat er goede afgestemde psychiatrische zorg wordt geboden.
We denken graag met u mee over een passend alternatief.
Waarom zou ik kiezen voor personenalarmering?
Met personenalarmering is de zorg altijd dichtbij. U draagt een alarmknop om uw hals of pols. Met één druk op de knop kunt u alarmeren en bent u in direct contact met onze dienstdoende verpleegkundige of verzorgende. Zij zorgen ervoor dat - afhankelijk van de aard van de alarmering - een verpleegkundige of verzorgende, een ambulance of mantelzorger naar u toekomt. Het halsalarm bevat gps, wat betekent dat u ook buitenshuis kunt alarmeren. Meer informatie vindt u hier .
Wat kost personenalarmering?
U betaalt altijd de eenmalige aansluitkosten voor personenalarmering. Ook betaalt u een vast bedrag per maand voor de huur van uw apparatuur. Er zijn verzekeraars die een deel van deze kosten vergoeden als u hier op medische indicatie gebruik van maakt. Informeer bij uw zorgverzekeraar naar de voorwaarden. Voor de actuele tarieven verwijzen wij u naar de tarievenkaart: Bekijk ze hier
Kan ik altijd iemand bereiken?
Ja, bij Acta Zorg is de zorg altijd bereikbaar via het nummer 0111218044. Als u vragen heeft betreffende administratieve zaken, kunt u bellen op werkdagen tussen 8:30 en 17:00 uur.
In welke regio’s werkt Acta Zorg?
Acta Zorg is werkzaam op Schouwen-Duiveland. Dat wil zeggen van Bruinisse tot Burgh-Haamstede (4301-4328). Acta Zorg levert in overleg ook (tijdelijke) zorg op vakantieparken.
Waar kan ik terecht met een klacht?
Als u niet tevreden bent over geleverde zorg, of een andere klacht heeft, raden we u aan om dit allereerst met de betrokken medewerker te bespreken. Als dit niet mogelijk is, of dit geeft niet het gewenst resultaat, kunt u contact opnemen met Janneke van Achterberg. Zij is intern verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten. Als dit gesprek heeft plaatsgevonden en u heeft nog steeds onvrede over de situatie, kunt u een klacht indienen bij SPOT. Dit is een externe partij die uw klacht in behandeling zal nemen. Verdere informatie over onze klachtenregeling vindt u hier. https://www.actazorg.nl/nl/klachtenregeling
Hoe kan ik medewerkers van Acta Zorg herkennen?
Medewerkers van Acta Zorg worden gefotografeerd zodra ze in dienst zijn. Een overzicht van onze medewerkers kunt u hier vinden. Verder kunt u ons herkennen aan onze donkerblauwe kleding. Op piekmomenten kan er gebruik gemaakt worden van een flexmedewerker, deze kunt u herkennen aan witte kleding.
Als er een nieuwe medewerker in dienst is, hoort u tijdens het zorgmoment van de bekende zorgverlener dat u de nieuwe medewerker in het volgende contactmoment gaat ontmoeten. Als u twijfelt of u de deur open kan doen voor een vreemd gezicht, ook al verwacht u een medewerker van Acta Zorg, belt u eerst met het algemene telefoonnummer: 0111218044. De dienstdoende verpleegkundige/verzorgende zoekt voor u op wie er ingepland staat en hoe u diegene kunt herkennen. Samen zorgen we voor een veilig gevoel.
Ik wil de zorg afzeggen
Het kan voorkomen dat u om welke reden dat ook het zorgmoment niet kunt ontvangen. U zegt dit minimaal 24 uur van tevoren af, zodat we er rekening mee kunnen houden in de planning. U kunt dit doen tijdens een zorgmoment of u belt met het algemene telefoonnummer: 0111218044.
Mijn zorgbehoefte wijzigen
Met de wijkverpleegkundige kunt u een afspraak maken om de zorg opnieuw te laten beoordelen. Samen maakt u een plan om zo snel als mogelijk weer zelfstandig te worden. U kunt ten allen tijde de zorgmomenten stop zetten. Dit geeft u op dezelfde manier door als het afzeggen van éénUw zorg in onze handen zorgmoment. Een zorgverlener komt nog éénmaal langs voor een afsluitend gesprek en het ophalen van de in bruikleen gegeven spullen (cliëntpas, map, alarmering etc.).